w

Dekarbonizacja opłaca się polskim firmom – raport

Uwzględnienie transformacji energetycznej w planach biznesowych może pomóc polskim firmom budować przewagi konkurencyjne. Dzieje się tak dzięki obniżaniu kosztów, poprawie produktywności i lepszemu pozycjonowaniu na rynku – wynika ze wspólnego raportu Zero Carbon Analytics, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Instytutu Zielonej Gospodarki: Decarbonising for competitive advantage in Poland.

Raport ocenia wpływ transformacji energetycznej na sektor polskich przedsiębiorstw i całą gospodarkę. Znajdują się w nim przykłady firm, które już uwzględniły transformację w biznesplanach: Orlen, Kompania Piwowarska, Galmet, Maxpro CNC i ZPUE.

Najważniejsze wnioski:

  1. Zyski z dekarbonizacji to nie tylko redukcja emisji, ale też niższe koszty, wyższa produktywność i strategiczne pozycjonowanie firmy.
  2. Wpisanie się w trend transformacji energetycznej, która stanowi polityczną rzeczywistość Polski i UE, pomaga ograniczać koszty emisji. Wysokoemisyjna i energochłonna gospodarka utrudnia polskim firmom walkę z konkurencją. Dla odbiorców spoza gospodarstw domowych ceny energii elektrycznej i gazu należą w Polsce do najwyższych w UE.
  3. Bank Światowy szacuje, że koszty ETS wzrosną w Polsce do 40 mld USD w 2030 r. (z 8 mld w 2022). Dekarbonizacja gospodarki pozwoliłaby przedsiębiorstwom ograniczyć skalę tych kosztów i podniosła konkurencyjność gospodarczą kraju.
  4. Bank Światowy szacuje, że osiągnięcie przez Polskę celu zerowej emisji netto w roku 2050 przyniosłoby skumulowany wzrost PKB o 4%.
  5. Dla znacznej części polskich przedsiębiorstw poprawa efektywności energetycznej oznacza znaczące obniżki kosztów – skumulowane oszczędności mogą sięgać 40–60% w perspektywie długoterminowej.
  6. Ceny energii z projektów wiatrowych i słonecznych są znacznie niższe niż hurtowe ceny energii z innych źródeł. To może być dla polskich firm recepta na obniżkę rachunków za prąd.
  7. Konsumenci coraz częściej szukają produktów pomagających chronić klimat, co wzmacnia firmy, które się dekarbonizują i jasno komunikują swoje działania.

Bridget Woodman, Zero Carbon Analytics:
[kontakt: bridget.woodman@zerocarbon-analytics.org]
Dekarbonizacja może być kluczową ścieżką uzyskania przewagi konkurencyjnej dla Polski i polskich przedsiębiorstw. Może ona pomóc obniżyć koszty, poprawić wydajność i wyróżnić polskie produkty, a jednocześnie wzmocnić gospodarkę i ograniczyć emisje. To sytuacja korzystna dla tych wszystkich firm, które zdecydują się na dekarbonizację swojej działalności.

Barbara Rogala, Instytut Zielonej Gospodarki:
[kontakt: barbara.rogala@izg.org.pl]
W czasie gorących debat o ETS2 może się wydawać inaczej, ale wieloletnie trendy i za granicą, i w Polsce nie pozostawiają złudzeń. Żyjemy w czasie intensywnej dekarbonizacji. Firmy, które to dostrzegą i dostosują swoje strategie do rzeczywistości, zyskają. Nie brakuje w naszym kraju przykładów przedsiębiorstw, które już teraz budują swoją siłę na czystych, bezemisyjnych technologiach i myślą o międzynarodowej ekspansji. Jeśli chcemy silnej marki “Made in Poland”, musimy postawić na transformację energetyczną. Coal land to dziś już tylko problemy, transfery socjalne i dopłaty z budżetu. 

Daniel Kiewra, Forum Odpowiedzialnego Biznesu:
[kontakt: media@fob.org.pl]
Wbrew powszechnym opiniom, w Polsce nie brakuje firm, które odważnie podążają ścieżką transformacji energetycznej. To dzięki nim już wkrótce nasz miks energetyczny zostanie solidnie zasilony energią z farm wiatrowych na Bałtyku. Producenci żywności i napojów podnoszą efektywność energetyczną i korzystają chociażby z pomp ciepła. Dzięki temu radykalnie tną koszty, ochrona klimatu to z perspektywy ich biznesplanów tylko dodatkowy zysk. Dobrym przykładem są firmy tradycyjnie znane z produkcji maszyn i urządzeń dla górnictwa, które dziś aktywnie rozwijają segment zielonych technologii inwestując produkcję baterii i magazynów energii) oraz fotowoltaikę.

Materiały

Link do pełnego raportu znajduje się TUTAJ.

Nota prasowa